DIR Floortime
Bērnu psihiatrs Stenlijs Grīnspens (Stanley Greenspan) ar kolēģiem izveidoja DIR
Floortime metodi, kas guvusi daudz pierādījumu un izmantojama netiešajā darbā ar
bērniem un viņu ģimenēm, uzlabojot savstarpējo komunikāciju un kopējo ģimenes dzīves
kvalitāti.
Lai gan DIR modeļa mērķis ir palīdzēt izprast un veicināt katra bērna pozitīvu attīstību,
praksē DIR un DIRFloortime piemērošana visbiežāk ir saistīta ar bērniem ar mācīšanās
grūtībām, sociāli emocionālām problēmām, intelektuāliem un / vai attīstības traucējumiem.
Tādējādi DIRFloortime ir kļuvis par visizplatītāko, kas atrodams palīdzības organizēšanā
bērniem ar AST (autiskā spektra traucējumi).
DIR® modeļa galvenie mērķi ir vērsti uz sociālo, emocionālo un intelektuālo spēju
veicināšanu, nekoncentrējoties tikai uz individuāliem uzvedības elementiem vai individuālām
spējām.
Katrs DIRmodeļa nosaukuma burts apzīmē modeļa atsauces elementu. DIR ir terapeitiska
pieeja, kuras pamatā ir gan bērna funkcionāli emocionālās attīstības diagnostika (D —
Attīstība- developmental), ņemot vērā bērna individuālās īpatnības un vidi, kurā bērns
aug (I —Individuālās atšķirības - individual differences), gan attiecības starp bērnu un
viņam nozīmīgiem cilvēkiem (R — balstīts uz attiecībā -- relationship–based). DIR
koncepcijas mērķis ir veidot tādu individualizētu palīdzības programmu, kas ietver visu
augstāk minēto.
FLOORTIME speciālists ar bērnu strādā trīs posmos;
Pirmais etaps - Anamnēzes ievākšana, bērna individuālā profila izvērtējums. Izmanto
FEDL 1D un FEDL 2i tabulas (functional–emotional development level).
Otrais etaps — darbs ar bērnu - 30—45 min. garas nodarbības divas reizes
nedēļā. Terapeits veido mijiedarbību ar bērnu, vērojot viņa iniciatīvu un nodrošinot
sensorisko atbalstu. Darbs tiek pieskaņots bērna aktuālajam stāvoklim.
Trešais etaps - Šajā posmā iesaistās ģimene. Tiek veiktas video analīzes un
supervīzijas. Kad bērna rotaļu attīstības 1.—3. līmenis pietiekami nostiprinājies,
nodarbības var organizēt arī 2—3 bērnu grupās, kur pieaugušajam ir “bufera” loma —
viņš nodarbības laikā palīdz katram justies komfortabli.
FLOORTIME mērķis fokusēties uz bērna individuālajām interesēm, ņemt vērā viņa
sensoriskās īpatnības un strādāt pie emocionālā spektra attīstības, emociju
verbalizācijas un radošuma nostiprināšanas. DIR Floortime nav vērsta uz konkrētiem
uzdevumiem, bet uztvert bērnu holistiski, ļaujot strādāt ar viņu, virzoties pēc attīstības
vektora. Tādējādi bērns iemācās vērot, domāt un tālāk mācīties no vides, kā to dara viņa
“neirotipiskie” vienaudži.
Pierādījumus efektivitātei (no icdl.com) var atrast daudzās publikācijās, kas demonstrē
nozīmīgu stāvokļa uzlabošanos bērniem ar autiskā spektra traucējumiem pēc DIR
Floortime izmantošanas. Pētījumi rāda arī pozitīvo efektu no vecāku vai aprūpētāju
iesaistes regulārās nodarbībās ar bērnu, kā arī labāku izpratni par bērna specifiskajām
īpatnībām un vajadzībām no vecāku puses, bet no bērna puses tādu spēju veidošanos
kā spēja sekot noteikumiem, paplašināt savstarpējās saziņas plūsmu, labāku izpratni par
cēloņsakarībām, attīstītāku emocionālo intelektu.